Het was een groot succes! Gemiddeld beoordeeld met een 8!

2018 Perfectionistische leerlingen.. en hun leraren en ouders

21 november 2018

Ervaringen: Hele waardevolle middag. De variatie in sprekers en de expertise van ze maakte het aanbod erg interessant. Ik neem veel praktische tips mee naar huis, voor mij en mijn collega’s.

Met dank aan Jessie en haar ouders, en de inspirerende sprekers Emiel van Doorn, Remco van der Drift en Ard Nieuwenbroek.

Filmimpressie, kijk hier

Sprekers

U kent ze vast: Leerlingen die voortdurend bang zijn het niet goed te doen maar toch mooie cijfers halen. Goede prestaties verhullen de problemen waar perfectionistische leerlingen mee worstelen. Vaak merk je die leerlingen niet op. Onzichtbaar zetten ze zichzelf onder grote druk, het is immers nooit goed genoeg, en als dat niet wordt aangepakt kan zelfs een dwang/angststoornis het gevolg zijn.

Onder de kop ‘Perfectionisme, volksziekte van een nieuwe generatie’ schreef Trouw: ‘De sociale druk die jonge mensen ervaren om perfect te zijn, is de afgelopen drie decennia enorm toegenomen. Het Britse Psychological  Bulletin heeft onderzocht hoe generaties verschillen in de mate waarin ze lijden aan perfectionisme.

Waar komt perfectionisme vandaan? Hoe herken je het? Maar bovenal: hoe kunnen we deze leerlingen (en hun ouders) helpen? Hoe vind je de juiste balans tussen de motivatie om te leren zonder een prestatie. En mislukking niet te koppelen aan wie ze zijn of willen zijn.

Op deze middag komt ‘de leerling’ zelf aan het woord en krijg je inzichten en praktische handvaten vanuit 3 invalshoeken:

  • Emiel van Doorn, oprichter van StiBCO, bekijkt en helpt deze leerlingen vanuit de gedachte dat ze “in de war met hun denken” zijn. Hij zal concrete begeleidingstips geven om deze jongeren cognitief meer balans te laten vinden tussen inspanning en effect.
  • Remco van der Drift, directeur Instituut voor Faalkunde, geeft een workout voor je faalspieren. Wist je dat je die hebt? Dat ze tussen je oren zitten En dat je ze kunt trainen?  Twee actieve sessies met energieke oefeningen, waarbij zowel gelachen als geleerd wordt.
  • Ard Nieuwenbroek van Orthohulp ziet perfectionisme als onderschatte boosdoener en geeft antwoord op de volgende vragen: Wat is de werkelijke bron van perfectionisme en welke aanpak leidt tot een gezonder leven en meer levensgeluk?

Dit middagsymposium is een must voor leerkrachten en begeleiders binnen zorg en onderwijs die met 4-18 jarige jongeren (en hun ouders) werken.

De bezoeker ontvangt “Perfectionistische leerlingen”, het nieuwe boek van Ard Nieuwenbroek.

Voor leerkrachten en docenten in PO en VO, internbegeleiders, leerlingbegeleiders, faalangsttrainers, zorg coördinatoren, ouders en andere belangstellenden.

Emiel van Doorn, Perfectionistisch leerlingen: in de war met hun denken!

Emiel,  drijvende kracht achter Mediërend Leren, heeft een onvoorwaardelijk geloof in de krachten, kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden van elk mens. Deed veel ervaring op in het reguliere en speciaal onderwijs. Begeleidt mensen met een ontwikkelingsachterstand maar ook hoogbegaafden die cognitief en sociaal meer uitdaging nodig hebben. Ook verzorgt hij trainingen voor ouders, leerkrachten & docenten en professionals in de zorg en de arbeidstoeleiding. Emiel is als opleider/adviseur aan de Stichting StiBCO en het Seminarium voor Orthopedagogiek verbonden en auteur van vier boeken. Zijn laatste boek is : ‘Zet in op ontwikkeling van cognitieve functies’ (2017)

Lezing:
Het is soms raadselachtig hoe leerlingen die last hebben van perfectionisme hun denken organiseren. Wat denken en doen ze eigenlijk waardoor ze verstrikt raken ? Steeds duidelijker wordt het dat deze jongeren op een ineffectieve manier hun leerproces organiseren. Eigenlijk: overorganiseren. Dat is jammer want ze gebruiken veel energie met een omgekeerd effect. Cognitieve vaardigheden ten behoeve van het uitvoeren van educatieve taken vormen de technische basis van een gezond en niet neurotiserend leerklimaat. In de lezing geef ik concrete begeleidingstips om deze jongeren cognitief weer meer een balans te laten vinden tussen inspanning en effect.

Ard Nieuwenbroek, Perfectionisme: een onderschatte boosdoener

Ard, (YouTube) erkend nationaal faalangstdeskundige, is een praktijkman ‘pur sang’. Gepassioneerd coach met meer dan dertig jaar ervaring. Werkt sterk vanuit een persoonlijke verbinding met de cliënt. Is orthopedagoog en sociaal pedagoog en geregistreerd contextueel coach, leercoach en supervisor (VCW reg.)

Hij werkt als trainer en als begeleider vanuit een eigen praktijk. Zijn voornaamste kwaliteit is het activeren van de kracht die in mensen altijd, maar vaak verborgen, aanwezig is. Op zijn naam staan inmiddels meer dan 25 boeken op het gebied van leerlingbegeleiding.

Lezing:
Bij leerlingbesprekingen gaat het vaak over leerlingen met slechte resultaten of leerlingen met gedragsproblemen. Een grote groep wordt vergeten: de perfectionisten. Meestal zijn hun leerresultaten perfect! Geen enkel ‘bespreekgeval’. Toch moeten we ons oprecht zorgen maken over deze leerlingen. Hun kwaliteit van leven is slecht. Ze lijden aan hun perfectionisme. En met hen ook hun ouders. Bovendien is er het grote gevaar dat ze in een burn-out terecht komen.

Wat is eigenlijk de werkelijke bron van hun perfectionisme en  hoe herkennen we die? Maar bovenal: hoe kunnen we deze leerlingen (en hun ouders) helpen? Welke aanpak leidt tot een gezonder leven en meer levensgeluk?

Greet de Bruijn dagvoorzitter, inleiding op het thema

Greet, werkte lange tijd in het basisonderwijs, ook op managementniveau. Ze is mede-eigenaar van The Bitter End en runt haar eigen coaching praktijk. Greet is geschoold in o.a. Spiral Dynamics, existentiële psychotherapie, EFT en de contextuele theorie. Ze traint teams, coacht families en familiebedrijven, werkt aan projecten, publiceert, geeft lezingen, organiseert evenementen zoals dit symposium, met als belangrijkste drive: de verstandhouding tussen mensen verbeteren.

De praktijk van het woord

Op deze middag verteld J haar verhaal en horen we de ervaringen van haar ouders en haar mentor.

 

 

Nieuw boek over perfectionistische leerlingen voor alle deelnemers!

Dit boek is een hulp om perfectionisme bespreekbaar te maken bij leerlingen, bij docenten en bij ouders. Alle drie die groepen maken een onvervreemdbaar deel uit van het probleem en ze beïnvloeden elkaar.  Perfectionistische leraren mogen zeker  niet buiten beeld blijven en succesvol begeleiden kan nooit zonder de ouders in het proces te betrekken.

Wil je een persoonlijke boodschap van de auteur in je nieuwe boek? Hij neemt graag de tijd voor je na afloop van het symposium.

Remco van de Drift, Faalfitness! Een workout voor je faalspieren!

Remko, faalkundige, spreker, auteur en directeur van het Instituut voor Faalkunde. Om Nederland faalkundig te maken geeft hij workshops, trainingen en lezingen. Ook heeft hij twee boeken geschreven: ‘Fouten maken moet’ en ‘Fouten maken moed’. Op Radio 2 bij Ruud de Wild presenteert hij geregeld een item waarin hij fouten uit het nieuws bespreekt. Daarnaast organiseert hij in TivoliVredenburg een groot festival: Het Faal Festival. met talks, wetenschap, theater, kunst en meer. Ook maakt hij faal-programma’s of festivals als Lowlands en Into The Great Wide Open.

Faalfitness:
‘Je ontdekt meer over iemand door een uur met hem te spelen dan een uur met hem te praten’. Plato
Wist je dat je faalspieren hebt? Dat ze tussen je oren zitten En dat je ze kunt trainen? Je krijgt 2 keer een actieve sessie met energieke oefeningen, waarbij zowel gelachen als geleerd wordt!