Sprekers
Leren (van) ongelukkig zijn
Was een bijzondere middag!
We willen dat onze leerlingen lekker in hun vel zitten. We zien op school dat er veel jongeren zijn die verloren lopen, zich verlaten of eenzaam voelen. Leerlingen die hiermee worstelen spreken dat vaak niet uit, ze vallen op door druk of agressief gedrag, anderen vallen niet op omdat het rot gevoel naar binnen slaat, ze voelen zich onverschillig of depressief, en sommige proberen het rotgevoel de baas te blijven door het te compenseren met een (onzichtbare) verslaving.
Verdriet en ongeluk, hoe lastig en moeilijk bespreekbaar ook, zijn toch waardevol. Ze geven aanleiding tot nabijheid, en nabijheid werkt gelukkig-makend, geeft betekenis.
Hoe leren we leerlingen ook de mindere kanten van het leven te omarmen?
Hoe kunnen we leerlingen leren te leven met ongeluk en lastigheden en het leven aan te kunnen?
Ook door corona zijn er nieuwe ontwikkelingen en perspectieven.
We zijn geobsedeerd door geluk. Alles moet leuk zijn. Er is geen ruimte voor falen of tegenslag. Dat is een vergissing. We moeten af van het idee dat ons leven alleen maar leuk moet zijn en we hoeven niet bang te zijn voor wat ongeluk.(Dirk de Wachter)
Tijdens dit symposium gaat Dirk de Wachter ons inzicht geven in het geobsedeerd zijn door geluk en wat dit voor leerlingen betekent. Hij geeft samen met Ard Nieuwenbroek mogelijkheden om leerlingen hierin bij te begeleiden in en buiten de les. En hoe we ouders erbij kunnen betrekken.
Meet & Greet’
Extra onderdeel van deze middag is de mogelijkheid om zelf met Dirk de Wachter over dit thema in interactie te gaan. Je kunt je vraag al op het inschrijfformulier aangeven.
Alle betalende deelnemers ontvangen na afloop de Wachters bestseller ‘De kunst van het ongelukkig zijn.’
De Morgen had iv.m het Coronavirus een bijzonder interview met Dirk de Wachter: https://www.demorgen.be/es-bf203b48
Prof.dr. Dirk de Wachter
De kunst van het ongelukkig zijn.
In een wereld van schijnbaar grenzeloze mogelijkheden tot succes en leukigheid is het belangrijk om jonge mensen ook te leren omgaan met het onvermijdelijke tekort, verdriet, beperking en tegenslag. Dit is geen pleidooi voor lijden en miserie, maar een uitnodiging tot verbinding en samenleven. Het is een urgent thema voor deze tijd. In deze lezing geef ik inzicht in wat het geobsedeerd zijn door geluk voor leerlingen betekent en geef ik handvaten om leerlingen hierin te begeleiden.
Dirk de Wachter is psychiater-psychotherapeut en diensthoofd systeem- en gezinstherapie aan het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven. Hij is opleider en supervisor in de gezinstherapie in verschillende centra in binnen- en buitenland.
Eerder schreef hij Borderline Times, Liefde, Een onmogelijk verlangen? en De wereld van De Wachter.
drs. Ard Nieuwenbroek
Vaardigheden in het omgaan met lastigheden.
Hoe doen we dat nu in school? Welke momenten zijn er om ‘ongelukkig zijn’ te delen? En bij wie? Welke vaardigheden zijn daar voor noodzakelijk? In deze lezing geef ik alledaagse mogelijkheden om leerlingen, en ouders, te begeleiden in het omgaan met lastigheden van het leven.
drs. Ard Q. Nieuwenbroek, erkend nationaal faalangstdeskundige, is een praktijk-man ‘pur sang’. Hij werkt als trainer en als begeleider vanuit een eigen praktijk, Ortho Hulp. Op zijn naam staan inmiddels meer dan 30 boeken op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en leerlingbegeleiding.
Zijn meest actuele boeken zijn: ‘Het geheim achter faalangst’, ‘Twaalf contextuele methodieken’ en ‘Perfectionistische leerlingen’.
Greet de Bruijn dagvoorzitter
Greet, werkte lange tijd in het basisonderwijs, ook op managementniveau. Ze is mede-eigenaar van The Bitter End en runt haar eigen coaching praktijk. Greet is geschoold in o.a. Spiral Dynamics, existentiële psychotherapie, EFT en de contextuele theorie. Ze traint teams, coacht families en familiebedrijven, werkt aan projecten, publiceert, geeft lezingen, organiseert evenementen zoals dit symposium, met als belangrijkste drive: de verstandhouding tussen mensen verbeteren.
Boek: De kunst van het ongelukkig zijn
Na afloop hebben alle betalende deelnemers het boek thuisgestuurd gekregen.