Onderzoekspresentatie

Trends, Tekens, Toekomst

18 november 2022 13.30u -18.00u

Afgelopen jaar heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de situatie en de communicatie van ordes, congregaties en andere christelijke organisaties in Nederland en Vlaanderen.

Op 18 november was de presentatie van de resultaten. Behalve de onderzoeksuitkomsten kwamen ook overwegingen voor de toekomst aan de orde. Tevens werd er een ‘markt’ georganiseerd: bezoekers konden met elkaar kennis maken en bijvoorbeeld bespreken of intensievere samenwerking voor de toekomst van belang kan zijn.

Sprekers

Veel christelijke organisaties kampen met tegenwind uit meerdere hoeken: secularisering, maatschappelijke vervlakking, vergrijzing en gebrek aan financiële ruimte zijn daar bekende voorbeelden van. Recent onderzoek door o.a. het SCP laat zien dat religieus gelovigen een steeds kleinere minderheid vormen in Nederland en Vlaanderen. En als jongeren op zoek zijn naar nieuwe spiritualiteit, lijkt men vooral afstand te willen nemen van kerk en traditie.

Het verslag Trends – Tekens – Toekomst wordt besproken, de betrokken uitgevers zullen enkele cases van intensieve samenwerking bespreken en er wordt een ‘ontmoetingsmarkt’ georganiseerd waar organisaties met elkaar kunnen kennismaken en mogelijk in de toekomst iets voor elkaar kunnen gaan betekenen. Het onderzoek en de rapportage zijn uitgevoerd door communicatieadviesbureau The Bitter End in opdracht van Halewijn uitgevers en Berne Media.

Don Croonenberg

Don Croonenberg, directie The Bitter End, neemt de bezoekers mee in de onderzoeksuitkomsten en kansen voor de toekomst.

Onderzoekverslag

Het verslag Trends – Tekens – Toekomst bevat de onderzoeksuitkomsten van met name de communicatie-activiteiten van ordes, congregaties en andere christelijke organisaties, interviews met betrokken deskundigen, en biedt een aantal overwegingen voor de toekomst.

Alle aanwezigen krijgen een verslag bij binnekomst.

Roel van Gestel

Bijdrage Roel van Berkel, directie Berne Media, over het belang van nauwere samenwerking tussen o.a. tijdschriften

Toon Osaer

Bijdrage Toon Osaer, oud-directie Halewijn uitgevers, over ‘Tutti’, een samenwerkingsinitiatief over de grenzen van congregaties heen

Paul Wennekens

En hoe nu verder?
Door middel van een interactieve markt met Paul Wennekes (NICC) worden de bezoekers aangezet om samen aan de slag te gaan met die vraag. Om vanuit ieders ervaringen en het onderzoeksverslag tot praktische mogelijkheden te komen.

Greet de Bruijn

Greet de Bruijn (TBE)
Organisatie

Geen workshops

Middagprogramma

13.30u

Ontvangst

13.45u

Onderzoekpresentatie door Don Croonenberg (TBE)

14.45u

Koffiepauze

15.00u

Roel van Berkel, directie Berne Media

15.20u

Toon Osaer, oud-directie Halewijn uitgevers

15.40u

Interactieve markt door Paul Wennekes (NICC)

16.40u

Terugkoppeling en afronding door Don Croonenberg

16.50u

Napraten in het Proeflokaal van Stichting Berne Abdijbier

18.00u

Sluiting

Inschrijven

 

Inschrijven is niet meer mogelijk.